پرنده را به خاطر بسپار


 

نويسنده: نفيسه حاجاتي




 

چند ساعتي به تماشاي پرندگان در باغ پرندگان شهر اصفهان
 

ممكن است در تمام زندگي تان يك حيوان اهلي را هم در دست تان نگرفته باشيد. ممكن است در كودكي تان تمام جوجه هاي سبز و سفيد و قرمزي را كه بچه هاي همسايه بر سر داشتن و بغل كردنشان دعوا داشتند، از فاصله چند متري فقط تماشا كرده باشيد و هيچ وقت حسرت داشتن مرغ و جوجه روي دلتان سنگيني نكرده باشد. اما شايد بخت با شمار يار شد و شهري را كه براي سفر نوروزي انتخاب كرديد، باغي داشت پر از پرنده كه شما را عاشق جانوران كرد.
«باغ پرندگان» شهر اصفهان، باغي است كه پرنده هاي كوچك و بزرگ از كنار پايتان رد مي شوند، پليكان ها با سر و صدا كه روي آب بركه سر مي خورند و قوهاي مشكي جيغ كشان دنبال هم مي كنند. مي توانيد در نخستين روزهاي بهار در ميان اين پرندگان راه برويد، نگاه كنيد، گوش بدهيد و لذت ببريد. لذت كه هيچ، جيغ بكشيد و بگوييد: «واي من عاشق پرنده هام!»

نکته
 

تماشا در صبر و سكوت
 

در اين بازديد بايد به چند نكته دقت كنيد، به پرنده ها غذا ندهيد، صبر كنيد، خوب تماشا كنيد و گوش بدهيد. اين چهار توصيه اي است كه اگر جدي بگيريد، گشت و گذارتان لذت بخش تر و مفيد تر خواهد بود. اگر كمي صبر كنيد، دنبالشان ندويد و بهشان دست نزنيد مي توانيد عكس هاي فوق العاده اي از پرنده هايي كه به دوربين تان نگاه كرده اند، بگيريد.

چطور برسيم؟
 

مستقيم به سوي پرنده
 

باغ پرندگان در ضلع شمالي زاينده رود و در پارك «ناژوان» قرار دارد. 2 مسير براي رسيدن به اين باغ وجود دارد و اتوبوس هايي كه شما را تا نزديكي آن مي برند

خودروي شخصي:
 

از جنوب زاينده رود و پل وحيد به سمت غرب برويد تا به ميدان سهروردي برسيد. به طرف جاده «الفت» برويد، بعد از پل سفيد فلزي به ورودي اول باغ پرندگان مي رسيد. براي ورود از ضلع شمالي زاينده رود، كافي است از خيابان آتشگاه وارد محله نصرآباد شويد و رد تابلوهاي راهنما را بگيريد تا برسيد به باغ پرندگان.

وسايل نقليه عمومي:
 

نزديك ترين اتوبوسي كه مي توانيد با آن به باغ برسيد، اتوبوسي است كه از پل فلزي تا محله نصرآباد مي آيد و بعد بقيه راه را پياده برويد.

چطور بگرديم؟
 

در يك فصل تماشايي
 

اين باغ، راهنما ندارد و بايد تابلوهاي معرفي پرندگان را كه به 2 زبان انگليسي و فارسي نوشته شده اند، بخوانيد.
بهار و اوايل پاييز، بهترين زمان براي بازديد از باغ است؛ به خاطر اينكه فصل آشيانه سازي و جفت گيري پرندگان است و باغ پر از صداي پرندگان و رنگ هاي متنوع مي شود.
باغ پرندگان 4 روز در سال يعني 28 ماه صفر، تاسوعا، عاشورا، و 21 ماه رمضان تعطيل است. در باقي روزها مي توانيد هر روز بين ساعت 8 صبح تا 18:30 بعدازظهر در نيمه اول سال و تا 16:30 در نيمه دوم سال، به اين باغ سر بزنيد؛ البته در نوروز و روزهاي پربازديد، ساعت تعطيلي باغ به تعويق مي افتد.

چه مي بينيم؟
 

از پليكان تا كركس
 

بعد از آنكه بليت ها را تحويل داديد، بايد كفش هايتان را روي موكت هاي ضدعفوني كننده پاك كنيد و وارد باغ پرندگان اصفهان شويد كه فضاهاي مختلفي دارد:
اول فضاي سبز را مي بينيد و پرندگان جنگلي مثل قرقاول ها و گنجشك ها كه همان گوشه كنارها هستند.
بعد مي رسيد به قفس ها كه براي پرندگاني درست شده اند كه امكان زيست در آب و هواي باغ را ندارند و امكانات ويژه اي لازم دارند. قفس شترمرغ ها و طاووس ها كمي جلوتر است.
بركه وسط باغ هم يكي از جاذبه هاي دوست داشتني باغ است. مي توانيد بايستيد پشت نرده هاي چوبي بركه و آب بازي و پرواز مغرورانه پليكان ها يا خوابيدن غوها و مرغابي ها را تماشا كنيد.
از كنار بركه به مسيرتان كه ادامه مي دهيد، قوهاي مشكي هم از كانال آب كوچك سمت چپتان شناكنان دور مي شوند.
مرغ ها، خروس ها، قوهاي سياه و پرندگان كوچك و بزرگ ديگر را هم مي توانيد در بخش هاي مختلف باغ تماشا كنيد.
مي توانيد ميان آلاچيق ها و فضاهاي مختلف بگرديد و همان طور كه به در خروجي نزديك مي شويد، فلامينگوها را تماشا كنيد كه يا روي يك پا خوابيده اند يا سرشان را كرده اند توي ظرف آب و شريكي با چند نوع پرنده ديگر، آب مي خورند.
از حصار دور فلامينگوها به سمت وسط باغ برويد. كبك ها و تيهوها و پرنده هاي ديگر روي صخره ها و حوضچه كنارشان، سوژه هاي خوبي براي تماشا هستند.
منبع: نشريه سرزمين من شماره 31